Mapa realizacji

Trakcyjne urządzenia naprężające – TUN

O produkcie

Nowoczesne rozwiązania dla sieci trakcyjnych w mieście

W MABO staramy się, aby nasze rozwiązania były nie tylko solidne konstrukcyjnie, ale również innowacyjne i nowoczesne. Właśnie dlatego nasz zespół badawczy przy współpracy ze specjalistami z Wydziału Metali Nieżelaznych Akademii Górniczo-Hutniczej opracował bezciężarowe, sprężynowe urządzenie naprężające trakcję kolejową oraz tramwajową o sile naciągu od 4 do 22 kN. Nasze urządzenie jest przeznaczone do kotwienia sieci trakcyjnej, a jego działanie jest oparte na bezciężarowym wymuszeniu siły napinającej, przez zastosowanie specjalnego układu sprężyn w połączeniu z układem przenoszenia i regulacji siły napinającej.

 

Nasze TUN’y charakteryzują się prostą konstrukcją zapewniającą kompensację znacznych wydłużeń przewodów jezdnych i lin nośnych sieci trakcyjnej, a jednocześnie niższym kosztem wytworzenia w stosunku do znanych i stosowanych rozwiązań producentów zagranicznych. Zasadniczą różnicą w stosunku do urządzeń starszej generacji jest zastosowanie, w miejsce ciężaru grawitacyjnego, wysoko wydajnego mechanizmu sprężynowego zaopatrzonego w krzywkę. Mechanizm sprężynowy jest znacznie lżejszy od dotychczas stosowanych rozwiązań, ponadto pozwala na zastosowanie lżejszych słupów kotwowych, jest także tańszy w produkcji.


Najważniejsze informacje

Benefity TUN

- 01

Prosty montaż

- 02

Mniejsza bezwładność sieci w trakcie jej pracy

- 03

Nie wymaga obsługi okresowej

- 04

Dostosowane do montażu na słupach trakcyjnych każdego typu

- 05

Zabezpieczone antykorozyjnie

- 06

Rozwiązania niedostępne dla działań przestępczych

- 07

Brak kaucji na opakowaniach

O produkcie

Niezawodny system napinania sieci trakcyjnej

Główna zasada działania sprężynowego urządzenia naprężającego polega na zamianie momentu obrotowego wału urządzenia, generowanego przez układ sprężyn na siłę oddziałującą na sieć trakcyjną. Zmiana przebiegu charakterystyki siły (momentu) generowanej przez sprężynę na wale w czasie jego obrotu odbywa się za pomocą specjalnie dobranej krzywki, w taki sposób by uzyskać stałą siłę w funkcji zmiany długości kompensowanej liny. Urządzenie zapewnia stały poziom żądanej siły naciągu w zależności od typu sieci, jednocześnie zapewniając kompensację zmian długości przewodów jezdnych i lin nośnych, w wyniku zmian temperatury (zmiany pór roku).

Prosta łatwa w montażu konstrukcja

Na rynku istnieją rozwiązania sprężynowych urządzeń naprężających, których konstrukcja oparta jest na sprężynach spiralnych. W ich przypadku wzrost siły naciągu generowanego przez dane urządzenie wiąże się ze zwiększeniem rozmiarów sprężyny lub ilości sprężyn koniecznych do zastosowania, a co za tym idzie, również masy urządzenia. Zwiększenie masy oraz gabarytów urządzenia prowadzi do utrudnienia jego montażu na słupach trakcyjnych. Konstrukcja naszego rozwiązania oparta została na zastosowaniu sprężyn śrubowo-walcowych o przekroju prostokątnym. Zastosowanie tego typu sprężyny umożliwia uzyskanie większej siły naciągu oraz polepsza sprężystość, a to z kolei wpływa na poprawę charakterystyki przy wydłużaniu cięgna w zakresie stałości utrzymywanej siły. Jednocześnie geometria sprężyny zmniejsza rozmiary urządzenia a także jego masę i dlatego montaż odbywa się przy użyciu jednego klucza.

Ochrona patentowa i pozytywna opinia Instytutu Kolejnictwa

Rozwiązanie to uzyskało ochronę patentową w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej (nr PL228589 B1 – Urządzenie do kompensacji zmian długości sieci trakcyjnej). Po pozytywnych wynikach przeprowadzonych badań zarówno laboratoryjnych jak i poligonowych sprężynowe urządzenie naprężające uzyskało pozytywną opinię Instytutu Kolejnictwa potwierdzającą, że spełnia stawiane mu wymagania oraz może być stosowane we wszystkich typach sieci jezdnych. W dalszym etapie uzyskało również dopuszczenie PKP PLK S.A. do stosowania na liniach kolejowych przez nich zarządzanych.


Specyfikacja produktu

TUN – 1 (Pojedyncza sprężyna)

Trakcyjne Urządzenie Naprężające jednosprężynowe o sile naciągu od 4 do 20 kN. Wykorzystywane jest do górnej sieci trakcyjnej w transporcie kolejowym i tramwajowym.

 

 

IndexSiła naci. [N]Długość kompensacji [mm]Ilość sprężyn
TUN - 0440008001
TUN - 066000 8001
TUN - 08 80008001
TUN - 10 95308001
9560 8001
TUN - 12 116708001
12160 8001
12670 8001
127408001
TUN - 14 13480 8001
13790 8001
14000 8001
14050 8001
14280 8001
TUN - 16 157608001
158908001
TUN - 1818000 8001
TUN - 20 19070 8001
19180 8001
19600 8001
Certyfikaty i dopuszczenia

Certyfikaty i dopuszczenia

EN ISO 3834-2_EN [PDF] 703kBTrakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Osprzęt trakcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Barierki,
Słupy i maszty oświetleniowe,
Konstrukcje wsporcze pod sygnalizację uliczną,
Słupy i maszty specjalne,
Konstrukcje stalowe dla przemysłu,
Konstrukcje stalowe dla budownictwa,
Balkony dostawne,
Produkcja seryjna,
Zakres produkcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Pozostały osprzęt trakcyjny,
Trakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Słupy trakcyjne i trakcyjno oświetleniowe
Infr. Drogowa,
Infr. Kolejowa,
Infr. Tramwajowa,
Konstrukcje Stalowe
EN ISO 3834-2_PL [PDF] 707kBTrakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Osprzęt trakcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Barierki,
Słupy i maszty oświetleniowe,
Konstrukcje wsporcze pod sygnalizację uliczną,
Słupy i maszty specjalne,
Konstrukcje stalowe dla przemysłu,
Konstrukcje stalowe dla budownictwa,
Balkony dostawne,
Produkcja seryjna,
Zakres produkcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Pozostały osprzęt trakcyjny,
Trakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Słupy trakcyjne i trakcyjno oświetleniowe
Infr. Drogowa,
Infr. Kolejowa,
Infr. Tramwajowa,
Konstrukcje Stalowe
ISO 9001-2015_DE [PDF] 74kBTrakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Osprzęt trakcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Barierki,
Słupy i maszty oświetleniowe,
Konstrukcje wsporcze pod sygnalizację uliczną,
Słupy i maszty specjalne,
Konstrukcje stalowe dla przemysłu,
Konstrukcje stalowe dla budownictwa,
Balkony dostawne,
Produkcja seryjna,
Zakres produkcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Pozostały osprzęt trakcyjny,
Trakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Słupy trakcyjne i trakcyjno oświetleniowe
Infr. Drogowa,
Infr. Kolejowa,
Infr. Tramwajowa,
Konstrukcje Stalowe
ISO 9001-2015_PL [PDF] 73kBOsprzęt trakcyjny,
Trakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Barierki,
Słupy i maszty oświetleniowe,
Konstrukcje wsporcze pod sygnalizację uliczną,
Słupy i maszty specjalne,
Konstrukcje stalowe dla przemysłu,
Konstrukcje stalowe dla budownictwa,
Balkony dostawne,
Produkcja seryjna,
Zakres produkcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Pozostały osprzęt trakcyjny,
Trakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Słupy trakcyjne i trakcyjno oświetleniowe
Infr. Drogowa,
Infr. Kolejowa,
Infr. Tramwajowa,
Konstrukcje Stalowe
EN 1090-2_EN [PDF] 887kBTrakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Osprzęt trakcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Barierki,
Słupy i maszty oświetleniowe,
Konstrukcje wsporcze pod sygnalizację uliczną,
Słupy i maszty specjalne,
Konstrukcje stalowe dla przemysłu,
Konstrukcje stalowe dla budownictwa,
Balkony dostawne,
Produkcja seryjna,
Zakres produkcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Pozostały osprzęt trakcyjny,
Trakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Słupy trakcyjne i trakcyjno oświetleniowe
Infr. Drogowa,
Infr. Kolejowa,
Infr. Tramwajowa,
Konstrukcje Stalowe
EN 1090-2_PL [PDF] 880kBTrakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Osprzęt trakcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Barierki,
Słupy i maszty oświetleniowe,
Konstrukcje wsporcze pod sygnalizację uliczną,
Słupy i maszty specjalne,
Konstrukcje stalowe dla przemysłu,
Konstrukcje stalowe dla budownictwa,
Balkony dostawne,
Produkcja seryjna,
Zakres produkcyjny,
Systemy podwieszeń aluminiowych,
Pozostały osprzęt trakcyjny,
Trakcyjne urządzenia naprężające - TUN,
Słupy trakcyjne i trakcyjno oświetleniowe
Infr. Drogowa,
Infr. Kolejowa,
Infr. Tramwajowa,
Konstrukcje Stalowe
skontaktuj się

Skontaktuj się z naszym specjalistą

Masz do nas pytania? Z chęcią odpowie na nie nasz specjalista.

Infrastrutkura kolejowa / Osprzęt trakcyjny

Osprzęt trakcyjny

Bartosz Kowalczyk

Specjalista ds. Sprzedaży

+48 731 733 508

b.kowalczyk@mabo.pl